Jump to content
PyroForum.nl

Licensies (ATF, EPP, ...)


Andres

Recommended Posts

Tijdens het bezoeken van websites van chemicaliën kwam ik volgende link tegen: https://eforms.homeoffice.gov.uk/outreach/epp-licence.ofml .

Nieuwsgierig zijnde klik ik er op, en wat lees ik daar !

Het aanvragen van een EPP licensie (Explosives Precursors and Poisons) is ook mogelijk buiten de UK, namelijk binnen heel de EEA. Dit staat voor European Economic Area.

Daar zitten onder meer België en Nederland in.

Na wat doorklikken kan zelf iemand onder de 18 (ik) zo een licentie aanvragen, mits meerderjarige verantwoordelijke. Deze zou het onder meer mogelijk maken om kalium(per)chloraat aan te kopen, wat recent door een Europese wet verboden is (zie topic wetgeving omtrent KCLO4). Heeft iemand hier al van gehoord ? Het lijkt mij namelijk te mooi om waar te zijn.

Ik betwijfel natuurlijk of deze de Nederlandse wetten tegen Pyrotechniek overstijgen, maar voor de Belgen onder ons zou dit zeker een oplossing zijn.

PS: Niet in 1 of andere categorie passend heb ik het topic maar hier gezet, verplaats het gerust als het ergens anders thuishoort.

  • Upvote 1
Link to comment

Persoonlijk vind ik het top dat je hiermee bezig bent. Er zijn meerdere members die dromen van een legalisering voor het bezitten van dergelijke chemicaliën of het bouwen van devices, waaronder ikzelf.

Helaas is de procedure om een explosieven vergunning te krijgen in Nederland zeker niet zo eenvoudig als in de UK.

Zie in deze link artikel 7 lid 1 afkomstig uit het KCLO4 topic. Hier staat beschreven dat de vergunning niet wordt afgegeven door een gemeente indien getwijfeld wordt aan de legitimiteit van het voorgenomen gebruik. En helaas is het gebruik voor het bouwen van pyro devices in Nederland zeker niet legitiem.

En geloof mij maar dat geen enkele gemeente in Nederland te te wachten op pyro hobbyisten.

Interessant zou natuurlijk wel zijn om uit te zoeken wat onder legitieme reden valt. Er staat nl. wel degelijk dat er vergunningen aan particulieren verstrekt worden.

Zijn er nog andere members die hier meer van afweten?

P.S. Het correcte onderwerp om dit bericht te plaatsen zou inderdaad >deze zijn.

EDIT: Een leuk voorbeeld van schijnbaar een legitieme reden, staat in dit artikel nl. het bezitten van buskruit voor het naspelen van een historische veldslag.

Edited by boutnek
Link to comment

Oke, voor Nederland zal dit waarschijnlijk geen oplossing zijn...
Ik heb nog wat zitten zoeken over Belgische wetgeving, maar ik heb niks kunnen vinden over het als particulier vervaardigen van vuurwerk. De wet is dan ook zeer onoverzichtelijk en oud... (Laatste aanpassing 1956).
Ook geeft googelen op EPP belgië helemaal niks, buiten dan dat EPP ook staat voor Europees Paarden Paspoort...

Is er iemand die hier aan uit geraakt of iets meer van weet ?

Link to comment

Ja man, altijd de focus op de verkeerde onderwerpen.

Pyrotechniek staat gelijk aan polderterrorisme en kost de samenleving jaarlijks enkele miljoenen,

maar ondertussen wel vrolijk tussen de 1 en 6 miljard verkwanselen aan ICT projecten.

Hoeveel precies? Geen idee, lette niemand op.

Wat die licentie betreft, je bent in Nederland natuurlijk niet klaar met alleen een licentie.

Daar komen ongetwijfeld reguliere controles en bezoekjes aan te pas.

Lijkt me in elk geval bijna onmogelijk om gewoon een licentie aan te kunnen vragen om vervolgens complete vrijwaring te krijgen.

Mocht het wel het geval zijn is dit natuurlijk een gigantisch maas in de wet wat pyro betreft.

Link to comment

Na een beetje zoeken op de regelgeveing omtrent buskruit bij re-enactment en raket modelbouw, kwam ik uit op dit interessant stukje:

WECG Erkenning aanvragen;

Om in Nederland je eigen raketten te mogen lanceren heb je een WECG Erkenning nodig (Wet Explosieven voor Civiel Gebruik). Aangezien de MPR en HPR motoren, ontstekers en zwartkruit onder de WECG wet vallen ben je dus verplicht om zo'n Erkenning aan te vragen.

De WECG Erkenning kun je bij je plaatselijke politiebureau aanvragen. Zij zullen je aanvraag doorverwijzen naar het Bureau bezondere Wetten van het politiedistrict. Deze ambtenaar stuurt je een aanvraagformulier plus een verklaring die je moet invullen, vervolgens stuur je dit samen met twee pasfoto's terug naar de ambtenaar die je aanvraag beoordeeld. meestal heb je binnen twee tot drie weken bericht of je aanvraag is goedgekeurd. De kosten voor een WECG Erkenning zijn op dit moment 113,00 Euro, de erkenning is maximaal vijf jaar geldig.

(bron: www.tripoli.nl)

Dus je aansluiten bij een model raket vereniging kan zeker zijn voordelen hebben betreft het bezitten van buskruit.

Met het verder zoeken op dit onderwerp, kwam ik uiteraard ook >dit topic van PF tegen, waar ook nog waardevolle info staat.

Het eerste wat in mij opkwam was de vraag: waarom mag raketten bouwen wel en pyro devices niet? Ik kan mij goed inbeelden dat een forse raketmotor meer schade aanricht dan bijvoorbeeld een 4" shell.

Zoals al vaker besproken op dit forum, wordt het misschien toch eens tijd om wat handen in elkaar te slaan en een vereniging op te richten (met eventueel een gedreven pyro jurist? :P ).

Edited by boutnek
  • Upvote 1
Link to comment

Mocht je ooit kans maken, dan heb je iig een gigantisch verenigingsterrein nodig.

Verder vind ik alle regels een beetje onzin eigenlijk, pyrotechnici mogen van alles en nog wat de lucht in schieten zonder dat ze weten hoe die dingen gemaakt zijn, eigenlijk vrij naief van de overheid.

Die grote ongelukken zijn ook niet te vergelijken, zolang het maar niet commercieel is blijft het allemaal kleinschalig genoeg.
Vaak gaat het mis als mensen er geld aan proberen te verdienen :ph34r:

Edited by High Density
Link to comment

Zeer blij al deze snelle reacties te zien !

Voor Nederland: hebben jullie ooit al eens een open brief gestuurd naar de bevoegde minister ? Dit zal op zen minst het debat heropenen, zeker nu oudejaar er weer aan komt. Men kan niet over jullie argumenten heenkijken, en je hebt altijd de voorbeelden van Duitsland en andere landen. Verenigd kunnen jullie echt wel wat afdwingen ! Het probleem ligt volgens mij bij het feit dat niemand naar voor durft te komen. Wat zeer logisch is aangezien de strenge straffen, maar dat is geen democratie meer.

Voor België: vroeg of laat wordt deze hobby ook opgemerkt in België, en dan kunnen we maar beter voorbereid zijn en Pyrotechniek richting regularisatie stuwen... Ik ga in de loop van de week nog verder zoeken naar Belgische vergunningen, want die moeten er echt wel zijn.

Hoe dan ook, legaal of niet, ik ga gewoon door met deze hobby. Gisteren kleine batch yankee KP purple #1 gemaakt, in de loop van de week nog raketje rammen en delay testen. We gaan ons niet laten doen...

Link to comment

Daar heb ik ook al van gehoord...

Dat is wel vooral omdat je de verantwoordelijkheid draagt van explosieven af te steken in de buurt van grote mensen massa's.

Als je als vereniging je beperkt tot je test terrein, met geen publiek in de buurt kan het misschien soepeler.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Na een beetje zoeken op de regelgeveing omtrent buskruit bij re-enactment en raket modelbouw, kwam ik uit op dit interessant stukje:

Dus je aansluiten bij een model raket vereniging kan zeker zijn voordelen hebben betreft het bezitten van buskruit.

Met het verder zoeken op dit onderwerp, kwam ik uiteraard ook >dit topic van PF tegen, waar ook nog waardevolle info staat.

Het eerste wat in mij opkwam was de vraag: waarom mag raketten bouwen wel en pyro devices niet? Ik kan mij goed inbeelden dat een forse raketmotor meer schade aanricht dan bijvoorbeeld een 4" shell.

Zoals al vaker besproken op dit forum, wordt het misschien toch eens tijd om wat handen in elkaar te slaan en een vereniging op te richten (met eventueel een gedreven pyro jurist? :P ).

wait... whut??

modelraketten maken mag toch ook gewoon zonder licenties/lidmaatschappen? Gaat dit over grotere raketten???

Link to comment

Jongens ik denk dat je de droom kan laten varen. Zelf als je vergunning hebt en de papieren om shows te schieten mag je nog niets zelf maken.

Stel dat het je lukt om iets te bewerkstellen dan zal dat in ieder geval nooit inhouden dat je thuis mag knutselen.

Ik heb het al meer gezegd hier dat je niemand moet irriteren en niks afsteken in de buurt van mensen en of dieren.

Low profile en verstandig gedrag.

Link to comment

Yep, helaas Andres!

En toch kan ik het niet uitstaan! Ondanks de honderden gipsvluchten die straks weer wel mogen.

Stel. ...ook al zou je thuis pyro devices volgens wet in elkaar mogen klussen, dan wil geen enkele verzekering... jou/en of ieder ander pyro amateur willen dekken?

Ik denk dat we het dichter bij huis moeten zoeken. Zoals iemand die de papieren al heeft.

Zoals ik het voor me zie; is een amateur pyro club die per kwartaal op de door de gemeente aangewezen regionale plaatsen (3 of 4 in Nederland) een competitie mag houden onder supervisie van iemand met de juiste papieren.

Om aldaar het hele weekend in de regen devices in elkaar te knutselen en te mogen afvuren. :lol:

Link to comment

Nja, van die verzekering heb je wel een punt..

Al heb je wel een zeer mooi beeld daar de.leeuw... Wie weet, hoop doet leven.

Helaas heeft Rocketier het voorlopig bij het kortste eind, low profile en niemand irriteren zijn ook mijn voornemens.

Toch weer veel bijgeleerd, bedankt voor alle reacties !

Link to comment

Pyro devices in elkaar knutselen doe je niet even in een weekend.

Het maken en testen van sterren is al "loads of work". Dat zou je dus thuis moeten maken. Echter zit je dan weer met regels aangaande transport.

Wij hebben het wel eens over dat in de US alles mag. Nou ook daar moet je de licentie hebben om het te vervoeren. En dat is ook niet zomaar verkrijgbaar............het verschil is dat het hier helemaal niet kan.

Alleen als je connecties hebt met de gevestigde orde op pyro gebied maak je kans een licentie te verkrijgen. Maar gezien het beperkte aanbod van shows zal je nooit aan je schietbeurten komen. Dus Nederland is Utopia voor de pyro die verwacht een licentie te bemachtigen.

Link to comment
  • 3 weeks later...

ow we huren een schip en varen 100 km van de kust en vallen niet meer onder nederlandse wetgeving maar in niemandsland en kunnen lekker gaan knutselen benedendeks en in de avond een showtje op het dek afvuren :D

Een vlot meesleuren, en dan van een afstandje toekijken. :) Maar ik vind wel dat de zee de feel verandert.

Pyro devices in elkaar knutselen doe je niet even in een weekend.

Het maken en testen van sterren is al "loads of work". Dat zou je dus thuis moeten maken. Echter zit je dan weer met regels aangaande transport.

Sterren vallen toch onder catagorie 1?

Edited by pyrohiero
Link to comment
×
×
  • Create New...